fbpx

Szczęście

Drażliwość, trudności z zasypianiem, niska samoocena, brak koncentracji, lęk, brak motywacji do działania, rozregulowana gospodarka hormonalna, przygnębienie i smutek.
Znajome?

O co chodzi z tym szczęściem? Jak sobie pomóc i co powoduje uczucie szczęścia?

Trochę teorii: 3 hormony KLUCZ | SEROTONINA | DOPAMINA | ENDORFINY

SEROTONINA

 jest niezbędna dla utrzymania dobrego nastroju, trawienia, snu, pracy mózgu i rytmu okołodobowego.
Jest neuroprzekaźnikiem w ośrodkowym układzie nerwowym (mózgowie i rdzeń kręgowy).
 
Do 90% serotoniny organizmu jest wytwarzane w jelitach.
Jednym z czynników wpływającym na produkcję serotoniny jest dostępność jej prekursora, TRYPTOFANU – które jelito może przekształcić w serotoninę. Tryptofan jest aminokwasem egzogennym, co oznacza, że organizm musi go pobrać z pożywieniem, ponieważ nie jest w stanie go wytworzyć.
 
Dobrymi źródłami tryptofanu są produkty bogate w białko: chude mięsa, ryby, żółty i biały ser, mleko, produkty sojowe, nasiona roślin strączkowych, pestki dyni, jajka.
Zbilansowana dieta odgrywa dużą rolę w zdrowiu psychicznym.
Wiadomo również, że regularny program ćwiczeń poprawia nastrój oraz łagodzi niepokój. Nie powinno więc być zaskoczeniem, iż wykazano, że również ćwiczenia zwiększają poziom tryptofanu i serotoniny, HA! 
 

DOPAMINA

motywuje do podejmowania działań w kierunku wytyczonych celów i daje przypływ przyjemności podczas ich osiągania.
Prokrastynacja, zwątpienie i brak entuzjazmu są powiązane z niskim poziomem dopaminy. Badania na szczurach wykazały, że osobniki z niskim poziomem dopaminy zawsze wybierały łatwiej dostępną opcję i mniejszą nagrodę (jedzenie); osobniki z wyższym poziomem dopaminy włożyły wysiłek potrzebny do otrzymania podwójnej ilości pożywienia.
 
Aby zwiększyć ilość dopaminy w organizmie należy zacząć od odpowiedniej diety; zwiększyć ilość spożywanych warzyw i owoców, które stanowią doskonałe źródło przeciwutleniaczy. Warto wprowadzić do diety orzechy i migdały oraz ziarna słonecznika.
 

ENDORFINY

 
są hormonami uwalnianymi w odpowiedzi na ból i stres, pomagają złagodzić niepokój. Euforyczny „haj biegaczy” podczas biegania jest wynikiem działania endorfin. Podobnie jak morfina, działa przeciwbólowo i uspokajająco, zmniejszając odczuwanie bólu.
Oprócz ćwiczeń, ŚMIECH jest jednym z najłatwiejszych sposobów wywołania wydzielania endorfin. Badania wykazały również, że ciemna czekolada i pikantne potrawy powodują, że mózg wydziela endorfiny. Wykorzystanie aromaterapii (m.in. zapach wanilii i lawendy) też przyczynia się do zwiększenia produkcji tych hormonów.
 
W tłumaczeniu na nasze: jajko, mozzarella, pomidor, oliwa, przyprawione spacerem do lasu w doborowym towarzystwie i promieniami słońca.
 
 

Ruch, sen, śmiech, zbilansowana dieta i do PRZODU!

Ewa Niśkiewicz

Close Menu
×
×

Koszyk